Szentistvánbaksa  

 
     
   

 


 

*** ***
Zsákutcás kisközség a Hernád egyik nagy kanyarulatának védelmében, a Harangod nevű kistáj meredek löszleszakadásai árnyékában. Rendszeres autóbusz összeköttetése van Miskolccal és a közeli Halmaj vasútállomásával. A település melletti dombon bronzkori temető maradványait tárták fel a régészek. Valószínűleg a rómaiak idejében is lakták, melyet igazolnak az ásatások során feltárt, cölöpökre épített sírkamrák a Kr. előtti 3-2. századból. A falu először 1288 körül, majd 1318-ban szerepel oklevélben, Boxa néven. 1324-ben már malom őröl a Hernádon. A 15. sz.-ban a Hegymegi család, majd 1578-ban Abonyi Imre a földbirtokos. A török a kis lélekszámú települést 1635-ben rabolja ki, majd a megmaradottak nyögik a kettős adóterhet. A hamarosan puszta helyet az Abonyi család telepíti újra református magyarokkal. Az Abonyiak 1802-es kihalását követően a selyebi Tiszta család lesz a birtokos. Református temploma 1818-29 között épült késő barokk stílusban.

*** ***
The remains of a cemetery dating back to the Bronze Age were opened on a hill near the village. The area was probably inhabited as early as the Age of the Romans elevated vaults dating back to the 2nd-3rd century B.C. excavated in the vicinity attest this assumption. The name of the settlement was first mentioned in a document dating back to 1288, a charter originating from 1318 also recorded the village under the name of Boxa. In 1324 a water mill was built on the River Hernád. In the 15th century the Hegymegi family, in 1578 Imre Abonyi held possession of the village. In 1635 the Turks ransacked the settlement and the survivors had to pay taxes for both powers. The place was soon depopulated the Abonyi family settled Calvinist Hungarians to the territory. After the extinction of the Abonyi family in 1802 the Tiszas of Selyeb took possession of the village. The Calvinist church was built between 1818 and 1829 in late Baroque style.

*** ***
Die Archäologen haben am Hügel neben der Ortschaft die Überreste eines Friedhofes aus der Bronzezeit erschlossen. Sie war wahrscheinlich auch in der Römerzeit bewohnt, was durch die bei den Ausgrabungen freigelegten, auf Pfählen aufgebauten Krypten aus dem 3.-2. Jahrhundert v.Chr. bestätigen. Die Siedlung steht zum ersten Mal in einer Urkunde aus 1288, dann aus 1318, als Boxa. 1324 exisitiert bereits eine Mühle am Hernád. Im 15. Jahrhundert ist die Familie Hegymegi, dann 1578 Imre Abonyi der Gutsherr. Die Türken plündern das wenig bevölkerte Dorf 1635, dann seufzen die Hinterbliebenen unter der doppelten Steuerlast. Den bald öden Ort bevölkert die Familie Abonyi mit reformierten Ungarn wieder. Nach dem Aussterben der Abonyis im Jahre 1802 wird die Familie Tiszta von Selyeb die Besitzerin. Ihre reformierte Kirche wurde zwischen 1818-29 in Spätbarockstil gebaut.

*** További, kiegészítő tartalom csak magyarul ***

Szentistvánbaksa község Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, a Szikszói kistérségben. Szerencstől északnyugatra, a Hernád bal partján, Nagykinizs déli szomszédjában fekvő zsáktelepülés.

Közigazgatás:
Régió Észak-Magyarország
Megye Borsod-Abaúj-Zemplén
Kistérség Szikszói
Rang község
Irányítószám 3844
Körzethívószám 46

Népesség:
Teljes népesség 268 fő (2010. jan 1.)
Népsűrűség 40,85 fő/km²

Földrajzi adatok:
Terület 6,56 km²
Időzóna CET, UTC+1

Története:
Baksa és környéke ősidők óta lakott hely volt. A község fölött emelkedő dombháton még az 1800-as években két ősi halomban cölöpsírokat, s a község határában bronzkori leleteket is találtak. Nevét 1262-ben említették először az oklevelek, Baxaként.
A település Cuch fia Domokos várjobbágy birtoka volt, aki fiú örökös nélkül halt el. 1317-ben Károly Róbert király Cuch fia Domokos birtokát Zovárd nemzetséghez tartozó Oproud (dictus) István mesternek adományozta.
A 20. század elején Szentistvánbaksa Abaúj-Torna vármegye Gönczi járásához tartozott.
Az 1910-es népszámláláskor 584 lakosa volt, ebből 582 magyar volt. Ebből 122 római katolikus, 433 református, 19 izraelita volt.

Népcsoportok:
A település lakosságának 95%-a magyar, 5%-a cigány nemzetiségűnek vallja magát.

Látnivalók:
Református templom.

Civilek:
***

Vállalkozások:
***

GOOGLE képek


Nagyobb térképre váltás


 



<<< vissza

Kiemelt támogatóink:


 

"Lépj tovább Abaújban" Közhasznú Alapítvány - Minden jog fenntartva! ©  2012-2015