Perecse  

 
   
 


 

*** ***
A Cserehát É-i részén, a szlovák határ közelében megbúvó zsákutcás aprófalu. A Perecsei-patak mentén húzódó települést naponta mindössze két autóbuszjárat érinti. Az első időkben az abaúji vár földjei közé tartozott. A tatárjárás előtt ezt a helyet is a jászói prépostság kapta adományként, melyet 1255-ben IV. Béla is megerősített. 1323-ban Gerewen fiainak birtokaként említik. A pogány meg-megújuló rablásai meghódolásra kényszerítik a lakosságot. Gyér lakossága ellenére 1614-ben vásártartási jogot kap. 1715-ben szinte lakatlan, majd a jászói konvent ukránokkal telepíti be. Miután Jászó 1920-ban Csehszlovákiához került, a község megvásárolta a birtokot, melyet 1923-tól kezdtek eladni. A felvidék visszacsatolása után élénk kereskedelmet folytat a lakosság Kassával és a közeli településekkel. A községben a 90-es évekig határőrlaktanya működött. Ma az épületegyüttest csak az enyészet használja. A falut összefüggő erdőség övezi, mely kedvez a turizmusnak - áthalad itt a Cserehát turistája piros sáv jelzésű útvonal.

*** ***
Long ago it belonged to the lands of Abaúj castle. The provostship of Jászó was endowed with this land before the Tatar invasion, what was confirmed by King Béla IV in 1255. In 1323 it is mentioned as the land of Gerewen's sons. The inhabitants were forced to surrender owing to the plunders of pagans. In spite of the small number of inhabitants it got the right of organizing fairs in 1604. In 1715 the village is almost entirely depopulated, later it was resettled with Ukrainians by the convent of Jászó. After Jászó had got to Czechoslovakia in 1920, the land was bought by the inhabitants of the village, which was sold in 1923. After the reannexation of Upper Norther Hungary the commerce with the inhabitants of Kassa and the near settlement was very intensive. The village is surrounded with continuous forest, which is very favourable for the tourism - the red footpath sign of "The tourist of Cserehát" crosses the village.

*** ***
In den Anfangszeiten gehörte es zu den Gütern der Abaújer Burg. Vor dem Tatarenzug bekam die Propstei von Jászó auch dieses Gebiet geschenkt, was 1255 auch von Béla IV. verstärkte. Im Jahre 1323 wurde die Siedlung als Besitz der Söhne von Gerewen notiert. Die immer häufigeren Raubüberfälle der Türken zwangen die Bewohner dazu, sich zu ergeben. Trotz der niedrigen Bewohnerzahl bekam die Siedlung im Jahre 1614 das Marktrecht. 1715 war sie fast unbewohnt, dann siedelte der Konvent von Jászó Ukrainier an. Nachdem Jászó im Jahre 1920 zur Tschechoslowakei gelangte, kaufte die Gemeinde den Besitz und begann ab 1923 ihn zu verkaufen. Nach der Rückkopplung von dem Oberland trieben die Bewohner einen belebten Handel mit Kassa und den umliegenden Siedlungen. Das Dorf ist von einer zusammenhängenden Waldlandschaft umgeben, was den Tourismus fördert der rot markierte Touristenweg "Wanderer des Cserehát" führt hier durch.

*** További, kiegészítő tartalom csak magyarul ***

Perecse község Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, az Encsi kistérségben, Miskolctól 55 kilométerre északkeletre,a Cserehát dombvidék északi részén, a magyar-szlovák határ mellett található.

Közigazgatás:
Régió Észak-Magyarország
Megye Borsod-Abaúj-Zemplén
Kistérség Encsi
Rang község
Irányítószám 3821
Körzethívószám 46

Népesség:
Teljes népesség 31 fő (2010. jan 1.)
Népsűrűség 2,47 fő/km²

Földrajzi adatok:
Terület 12,57 km²
Időzóna CET, UTC+1

Története:
Régen az abaúji vár földjei közé tartozott. A falu első említése a tatárjárás (1241-1242) előttről való, Kálmán herceg a helységet a jászói prépostságnak adta adományként. 1255-ben első okleveles említésében ezt erősíti meg IV. Béla Pereche név alakban. 1532-ben a törökök rablásai behódolásra kényszerítették az itt élőket. 1614-ben gyér lakossága ellenére vásártartásra jogot kapott. Az 1720-as években a jászói konvent ukránokat telepít be a faluba. A faluszerkezet a mai napig eredeti, érintetlen állapotában található. A lakosság főleg a mezőgazdasággal foglalkozott. A falu virágkora az 1830-as évektől 1900-as évek közepéig tehető. Az 1950-es évektől a rendszerváltásig stagnált, majd ezt követően a népesség jelentősen csökkent, az elmúlt pár évben pedig -köszönhetően a betelepülő új lakosoknak- ismét stagnál, ill. csak kismértékben csökken. A szocializmus alatt a falu határőrközség is volt, ezért kb. 40-50 katona teljesített szolgálatot folyamatosan a helyi laktanyában.

Népcsoportok:
A 2001-es népszámlálás adatai szerint a településnek csak magyar lakossága van.

Látnivalók:
Görög katolikus templom (épült 1948-ban).

Környező települések:
Kány 10, Büttös 6, Krasznokvajda 5 km-re található Perecsétől. A legközelebbi város: Encs 27 km-re.
 

Civilek:
***

Vállalkozások:
***

GOOGLE térkép


Nagyobb térképre váltás

 



<<< vissza

Kiemelt támogatóink:


 

"Lépj tovább Abaújban" Közhasznú Alapítvány - Minden jog fenntartva! ©  2012-2015